@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001021, author = {奥間, 隆伸 and ティモシー, C. ガイエル and スティーブン, A. テンプリン}, issue = {8-9}, note = {自己効力感の高い人は自己効力感の低い人に比べ、課題遂行力が高いと言われている。本研究では自己効力感尺度と英語テストの信頼性及び妥当性を検証する。さらに自己効力感の向上を目指したコースが、より高い自己効力感やより高度な英語力の向上に寄与するか否かを検証する。本調査では293名の日本人大学生を被験者とした。尺度と英語テストは、95%の有意水準(p<.05)で信頼性が認められる。当該学期の指導(自己効力感の向上を目指す)開始前とその指導後に統計的に有意な差が生じたか否かを確認するためt検定を行った。当該学期末における学生の自己効力感及び英語テストの得点は統計的に有意な差が生じたことを表している。, It is claimed that people with high self-efficacy outperform people with low self-efficacy. This study researches the reliability and validity of a self-efficacy questionnaire and English test. It also asks whether or not a self-efficacy course leads to higher self-efficacy and higher English achievement. Two hundred and ninety-three Japanese university students participated in this research. The questionnaire and English test proved reliable at p < .05. A t-test was used to determine if there was any significant difference before the instruction began at the beginning of the semester and after the instruction was completed at the end of the semester. Students' self-efficacy and English test scores showed a statistically significant gain at the end of the semester.}, pages = {17--32}, title = {英語授業方法の改善の試み:英語自己効力感及び英語能力の測定用具の開発とその信頼性及び妥当性の検証} }