@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001100, author = {上間, 篤}, issue = {16}, note = {従来攀安知の武芸者としての風貌を垣間見る手立ては、史書に記されたわずかの伝承のみであった。幸いにも近年の今帰仁城跡周辺域における発掘調査の成果は、つとに謎とされてきた中世今帰仁勢力の氏素性の解明にも一石を投ずる内容を孕んだものとなっている。注目される関連の出土史料には、明らかに元朝に仕えて江南地方の経営に深く関与した西域出自の騎馬部族との関わりを傍証するものも少なくない。かかる考古学史料は、元朝政府が江南地方における自らの権益の防備を固める目的で配置したキプチャク族やアラン族の出自や文化的性格と不可分に関係している内容を具備している。よって本稿では、問題の出土史料及びトルコ・イラン系騎馬部族に特有の尚武の文化といったものを拠り所にして、攀安知がいかなる武の文化を継承した人物であったのかについて考証する。, Little is known to us so far about the ethnic and cultural backgrounds which forged the spiritual elements of Han Anchi. This is partly due to the lack of written documents referring to Han Anchi as well as to the fact of negligence on the part of both historians and archeologists who have paid little attention to several specific excavated items from Nakijin Castle showing an intimate relationship with some equestrian troops of Iranian and Turkish origin employed by the Yuan dynasty in southern China.This paper intends to draw a portrait of Han Anchi by examining related archaeological finds from Nakijin Castle as well as from the stand point of equestrian martial traditions of both Turkish and Iranian peoples from Central Asia as well as from the steppe regions of South Russia.}, pages = {1--28}, title = {攀安知の武芸の系譜を探る} }