WEKO3
アイテム
説明的文章の読みの形成過程に関する一考察-「関係把握」による読み方を取り上げて-
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1104
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/11046dc25dc1-a6ee-49ab-96d5-059ef0f55d68
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 説明的文章の読みの形成過程に関する一考察-「関係把握」による読み方を取り上げて- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 文章展開の型 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 叙述の機能(関係把握) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | types of prose development | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | function of description (grasping of connections) | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of Verifying the Hypothesis Relating to the Formative Process of Reading Expository Prose-Taking up Function of Description (grasping of connections)- | |||||
著者 |
山端, 清英
× 山端, 清英 |
|||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Yamanoha, Kiyohide | |||||
作成日 | ||||||
値 | 2009-06-30 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-4412 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 説明的文章の読みの形成過程を規定する条件には、教材の側と学習者の側の二つの視点が考えられる。前者については、認識過程にかかわる文章展開の型に関する問題と叙述の機能に関する読み(関係把握)の過程を規定する問題がある。後者については、基礎的な言語力と読み以前の認識状況と叙述の機能に沿った読み(関係把握)の反応力の問題がある。このうち、上述の下線部分の問題にかかわる読みの要因を取り上げて、説明的文章の読みの形成過程に関する仮説を考察した。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | As for the cooditions regulating the formative process of reading expository prose, we take into consideration two different perspectives, one from the side of the learner, the other from the side of the teaching materials. In terms of the former, we consider the process of reading (i.e., the grasping of connections) as it relates to the function of description, as well as the types of prose development involved in forming knowledge. As for the latter, we look into the matter of the reader' s ability to respond (i.e., the grasping of connections) in line with the function of description, in addition to the reader' s basic language abilities and state of knowledge prior to reading. Taking up the primary factors in reading involved in the issues as described in the underlined lines above, we verify the hypothesis relating to the formative process of reading expository prose. | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学 | |||||
公開者別名 | ||||||
値 | PUBLISHED BY MElO UNIVERSITY | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 名桜大学 | |||||
タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
NIIタイプ | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
DCMI | ||||||
値 | text | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 02 | |||||
収録雑誌名 | ||||||
値 | 名桜大学紀要 = THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN | |||||
NII書誌ID | ||||||
値 | AN10512334 | |||||
書誌情報 | 号 14, p. 447-459 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 名桜大学 |