@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001118, author = {高宮城, 繁}, issue = {16}, note = {沖縄の空手の普及先は180ヶ国余、その人口はゆうに5,000万人をこす。諸外国の人々は一度は行って本場の空手に対する見聞を広め、自ら修行という名の洗礼を受けたいと願う。このメッカ詣での願望は単なる通り一遍の願い事ではなく、望霓の念にまで高められたものである。そういう国際的声望に対応するために沖縄の人々は自他共に国際的認識を改めなければなるまい。その一端として本場論がある筈だ。だが、筆者は寡聞にして本場論、メッカ論、発祥地論にこれまで接したことはない。明治開国とともに空手の近代化作業が始まった。それ以来、今日まで143年になる。その間、沖縄の空手は一子相伝という旧弊を脱しながら、形質両面において洗練され、今や修身の法、護身の法、体育の法、美学の法、勝負の法として確固不動の国際的地位を築き、国際武道の精華として世の認知を得ている。歴史の風雪に耐え、不滅な伝統を築き上げた沖縄の空手は、過去150年近くにわたって量的拡散に鋭意努力してきた。そして、今、新たに世紀的なものとして問われているのは質的深化の作業である。それは、21世紀を機にして量より質への歴史的転換を意味するものである。そのためには、歴史、伝統、理念、心法、技法、流派、人物等々過去数世紀にわたって伝承されてきたものを新たな世紀的視点で問い直す必要がある。この論説は、空手の本場とは何か、メッカとは何か、発祥の地とは何か等々を脚下照顧の精神にのっとって論考したものである。先ず、本論に入る前に、必要とされる基礎知識として民族的アイデンティティー論、本場(メッカ、発祥の地)論、空手の夜明け論、神武不殺論、国際武道論、空手の種類論、舞方と武の舞いの比較論等々に簡略に触れ、本論読解を容易にしたい。そして、本論として空手の本場を支える六つの要件について論究したい。六つの要件とは、(1)武道空手の伝統的形質、(2)壁手の人口密度(世界一)、(3)本格道場の数量的存在(世界一―――体育館、公民館道場は本格道場の範晴ではとらえない)、(4)生活空間の狭隘さと一所常在の生活環境、(5)武郷意識の高さとその精神風土、(6)型中心の修行体系の持続性(チェック・エンド・バランスの原理)等々である。, Several centuries were needed to lay the strong foundation of the Okinawan traditional karate. It was latter half of the 19th century to complete the mental and technical foundation to be modern karate as we see now. Okinawa has been internationally well-known as the Homeland of Karate. However, to the best knowledge of the writer of this paper, no one has ever done researches on what constitutes the Mecca of Karate. Therefore, it was natural for the writer to feel it as a kind of obligation as a martialart scholar to do some researches to cope with the urgent necessity of the day. Historically speaking, the present karate is not what it used to be. Internationalization of Okinawan traditional karate began in 1960s. It's been more than 40years since then.With the change of times, this internationalization has perverted more or less the due course of karate's traditionalism, which need partial rectification. This study will Provide some reference for the people concerned to think about what the real tradition is and what supports it. The so-called karate internationalization has not based on "quality" but on the "quantity". This international popularization has been so rapid that it has not known where and when to stop. Thus, Okinawan karate has spread out all over the world Within a half century. But this quantity- oriented trend finally found its termination when Okinawan karate reached Moscow, Russia, in the early part of the 21st century. At the turning point of the said century, the direction of popularization of Okinawan karate was, to some extent, modified. The correction was made by reexamining the traditional karate's forms and contexts. That is, it was switched over from Quantity to Quality. Well, now it is time for the writer to refer to what he intends to do this research. The writer deals with the following subjects to write up this paper: 0.A Preliminary Knowledge of the Subject Matters(the very basic knowledge to read this paper). 1. History and Tradition of Okinawan Karate(history and tradition) 2. The Highest Density of Karate Population(popularization). 3. The Number of Karate Schools(karate schools). 4. The Narrowness of Life Space and Unchangeable Living Environment(insularity). 5. The Sharp Awareness of the Martial Land and Its Mentality(the strong sense of homeland of karate). 6. Checks and Balances Needed for Kata Instructive System(teaching and learning methods).}, pages = {167--189}, title = {空手の本場とは何か-本場性を支える六つの要件-} }