@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001123, author = {仲田, 好邦 and 深田, 忠徳 and 山本, 薫 and 花城, 洋子 and 向山, 責仁}, issue = {16}, note = {名桜大学人間健康学部スポーツ健康学科では2009年度より1年生対象の必修科目として「健康スポーツ演習」(以下、「演習」)を開講している。「演習」は一学年が一斉に実技系の演習を実施する特徴を有している。このような特徴は他大学ではあまり見られない。また、スポーツ健康学科が目標とする「健康支援人材」に必要な専門技術、専門知識、社会的スキルを実践的に身につけていく導入の演習として位置付けている。2010年度より、学生の主体的な学びを促進させるため、コース制を導入した。コースは3コース制とし、学生の志向に合わせて選択させる方式を用いたが、開設間もない科目ゆえ試行錯誤の状況である。本稿ではよりよい「演習」を築いていくため、2年間の取り組みを様々な角度から考察した。はじめに2年間の演習の概要をまとめた。次に演習内で実施されたコース希望調査の結果を考察した。そして、2010年度より導入したコース制のそれぞれの取り組みをまとめた。最後に学生の意識と教育効果についてのアンケート結果を考察した。, "Sports & Health Seminar" (hereafter, seminar) has, since 2009, been a required subject for firsy-year students in the Department of Sports and Health. Faculty of Human Health Sciences at Meio University. The seminar is attended by first-year students altogether. Such a required first-year seminar is not encountered at other universities. Moreover, the seminar offers a set introduction to both professional and social skills as well as expertise necessary for health support specialists, the education of which is the objective of the Department of Sports and Health. In 2010, in order to promote proactive student learning, the course system was introduced. This system consists of three courses, which students select by themselves according to preference and somewhat by trial and error since the seminar itself is a relatively new subject. This study considers from various angles spanning two years an approach for creating a better seminar. First, the outline of the two-year seminar is summarized. Next, an investigation is conducted into the results of the course selection in the seminar.Each approach in the course system introduced in 2010 is summarized. And finally, the results of a student questionnaire and the educational effectiveness of the seminar were calculated and verified.}, pages = {247--260}, title = {学生・教師で創造する体力・スポーツ・健康-2009・2010年度スポーツ健康学科「健康スポーツ演習」の取り組み-} }