ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 名桜大学紀要
  2. 第16号

看護学生の障害に関する認識の変化-障害児施設での小児看護実習を経験した学生の学び-

https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1129
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1129
f8192154-c85d-44f0-b53e-0ea8cc022907
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1)
公開日 2012-03-01
タイトル
タイトル 看護学生の障害に関する認識の変化-障害児施設での小児看護実習を経験した学生の学び-
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 metadata only access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Changing Perceptions of Nursing Students Regarding Disability-Students Learning from Practice at Facilities for Disabled Children-
著者 金城, やす子

× 金城, やす子

WEKO 2385

金城, やす子

Search repository
松下, 聖子

× 松下, 聖子

WEKO 2386

松下, 聖子

Search repository
別言語の著者
値 Kinjo, Yasuko
別言語の著者
値 Matsushita, Seiko
作成日
値 2011-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-4412
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 障害児施設を利用した小児看護実習において、看護を実践した学生の日々の実習記録やカンファレンス、振り返りレポートの内容から障害観の変化を明らかにした。実習初期の学生の認識は、障害のある子どもと保育所の子どもが「同じよう」であるとし、子どもとの距離をとっていた。障害についてはこれまでの体験や知識から"障害のある子ども"という固定的な見方、考え方がみられた。実習経過とともに、子どものもつ能力、力に学生が合わせ、引き出すという、学生自身が関わることにより子どもの行動が変化する過程を認識していった。最終日には、個別性の理解と個に応じた援助の工夫がみられ、子どもの生活という視点が導きだされ、看護援助につながっていた。実習最終日のカンファレンスでは、これまで使っていた"障害"ということばが消え、「その子」「○○ くん」という個別の表現に変化していた。これらの結果から、看護学生の障害理解の認識は一般的な障害理解のプロセスとして提示されている徳田らの障害理解の段階と同様のプロセスをたどっていることが明らかになった。さらに、病名やカルテの情報をもとに看護援助を組み立てるというこれまでの実習を振り返り「情報とは何か」、さらに「看護する」「援助する」とは何かを真剣に考えていた。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The changes in views regarding disability held by students working at facilities for disabled children were tracked, on the basis of their daily records, meetings and reports. Initially, they looked on the disabled children as ordinary children, while keeping some distance from them. Because of previous experiences and knowledge, they had stereotypical ideas about"the disabled". However as they spent more time at the facility, the students became more and more involved in the children's activities, and came to have a better understanding of their capacities. At the same time, the children changed in their behavior towards the students. On the final day, students were familiar with each individual child and able to support each through awareness of individual needs. The students also had a better general idea of what it is to be a child, which also helped them. In the final meeting, students didn't use the word "disability", but rather used the children's names to refer to each child. These results confirm the process described by Mr.Tokuda in his work on the process of coming to understand disability. The students also had the opportunity to reflect on their previous nursing practices,including the use of medical and clinical records,and stated they seriously intended to consider further what "information", "support" and "nursing" really are.
公開者・出版者
出版者 名桜大学
公開者別名
値 PUBLISHED BY MEIO UNIVERSITY
権利
権利情報 名桜大学
タイプ
値 紀要論文
NIIタイプ
値 Departmental Bulletin Paper
DCMI
値 text
収録種別
値 紀要論文
収録種別
値 02
収録雑誌名
値 名桜大学紀要 = THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN
NII書誌ID
値 AN10512334
書誌情報 号 16, p. 291-298
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者所属
値 名桜大学人間健康学部看護学科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:27:30.826140
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3