WEKO3
アイテム
精神看護学におけるチーム基盤型学習(TBL)導入の試み : 学生の学習意欲と主体性を高める仕掛けづくり
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1229
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/12290434de59-6743-49e2-9a5d-c7ff4db9e0e5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-06-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 精神看護学におけるチーム基盤型学習(TBL)導入の試み : 学生の学習意欲と主体性を高める仕掛けづくり | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チーム基盤型学習(Team-Based Learning,TBL) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 協同学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護基礎教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育方法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精神看護学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Team-Based Learning(TBL) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cooperative learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | educational method | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mental health and psychiatric nursing | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Trial Introduction of Team-Based Learning (TBL) in Psychiatric and Mental Health Nursing Education : Production of a System Which Increases a Student's Motivation for Learning and for Autonomy | |||||
著者 |
平上, 久美子
× 平上, 久美子× 鈴木, 啓子× 伊礼, 優 |
|||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Hirakami, Kumiko | |||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Suzuki, Keiko | |||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Irei, Masaru | |||||
作成日 | ||||||
値 | 2012-03 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-4412 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | チーム基盤型学習(Team-Based Learning, TBL)とはMichaelsenによって確立され、学習者の「責任制」と「判断力」を基本に、学習者が能動的に参加できる学習方法である。米国では医学、看護学、運動学など多くの医療専門職の教育プログラムに導入され、この学習方法については学生だけでなく、学務管理者や教員へのメリットも報告されている。このたび著者らは精神看護学の講義にTBLを導入し、さまざまなメリットを実感した。スクラッチシートを使った教授法は斬新であり、学生が授業に引き込まれる様子や、TBLに対する学生の高い授業評価は驚くものであった。わが国においてもTBLの導入が始まっているが、その報告は非常に限られているため、このたびの取り組みはTBLの今後に寄与するものと考える。今回の取り組みから、TBLは学生の学習意欲や主体性を育成する上で効果的な方法であることが示唆された。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Team-based learning(TBL) was established by Larry K. Michaelsen and promotes students' active learning. In the USA this method has been introduced into the educational program of many medical professions, such as medicine, the science of nursing, and kinematics. Its merits have been reported not only for students but also for school-affairs administrators and teachers. We recently introduced TBL into the mental health and psychiatric nursing lecture, and realized various merits. From this, it was suggested that the TBL method could also be meaningfully applied to training to minimum standards for graduation to future basic nursing education, and to measuring nursing teacher levels. Although the introduction of TBL has started in our country, there is almost no report of it in science-of-nursmg education yet. This report adds to the literature, together with an outline of TBL. | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学 | |||||
公開者別名 | ||||||
値 | Meio University | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 名桜大学 | |||||
タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
NIIタイプ | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
DCMI | ||||||
値 | text | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 02 | |||||
収録雑誌名 | ||||||
値 | 名桜大学紀要 = THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN | |||||
NII書誌ID | ||||||
値 | AN10512334 | |||||
書誌情報 | 号 17, p. 39-50 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 名桜大学人間健康学部看護学科 |