@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001377, author = {鬼頭, 和子 and 鈴木, 啓子 and 平上, 久美子}, issue = {26}, month = {2020-12-03}, note = {本研究の目的は,精神看護実習において精神疾患患者に対しマッサージを実施した学生の体験を明らかにすることである。方法として,A大学看護学科の臨地実習を終了した3年次の学生で,実習中に精神疾患患者に2回以上マッサージを実施し,研究協力の同意が得られた5名を対象とし半構成的面接法を実施し質的記述的分析を行った。 その結果,精神看護実習でマッサージを行った学生の体験について,5人の看護学生から得たデータから768のコードを抽出し,類似性に従いまとめた。その結果,最終的に【イメージできない患者に対する不安】【マッサージを積極的に行えない思い】【交流の糸口がみつからない不安】【マッサージを実施する動機】【患者に受け入れられている実感】【患者の変化への実感】【実践から得た学び】の7つのカテゴリーに集約された。本研究の結果から,患者と関わることに難しさを抱く場合が多い精神看護実習では,マッサージが,コミュニケーションの一方法となっていた。学生は、マッサージを行う中で様々な体験を通し,患者との信頼関係を構築する機会となっていた。今後は,ケアリング力の高い学生を育てるためにも,マッサージなどのふれるケアを精神看護領域の中に導入する意義は大きいと考えられる。, The purpose of this research was to clarify the students’ experiences of giving massages to psychiatric patients in psychiatric nursing practices. A semi-structured interview was conducted with five students from whom consent was obtained, in the third year of the School of Nursing at University A, who had completed clinical training and given massages to psychiatric patients more than twice. The data collected from this survey were qualitatively and descriptively analyzed. As a result, 768 codes were extracted from the data on the experience of conducting massages in psychiatric nursing training, which were obtained from the five nursing students, and these codes were summarized in accordance to their similarities. As a result, they were ultimately classified into seven categories of “thought on persons with a mental disease whom find it difficult to imagine,” “thought that it is difficult to positively give massages,” “fear that it is difficult to communicate,” “motivation of conducting massages,” “changes that can be realized,” “realization of being accepted by patients” and “learning obtained from practice.”, application/pdf}, pages = {21--29}, title = {精神看護実習においてふれるケアとしてマッサージを実施した看護学生の体験}, year = {}, yomi = {きとう, かずこ and すずき, けいこ and ひらかみ, くみこ} }