@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001398, author = {遠矢, 英憲 and 田原, 亮二 and 佐和田, 重信 and 鶴巻, 陽子}, issue = {27}, month = {2020-12-03}, note = {本研究においては,アクティブ・ラーニングの手法を用いた,より効果的な海洋危険生物対処に関する指導法の開発と検証を行うことにより,安全啓蒙活動に資する基礎資料を得ることを目的とした。スライド,パンフレットを用いた講義,動画視聴,グループワークを含んだ安全教育プログラムを開発し,平成27~28年度に海洋危険生物対策に関する安全教室を小学生から大人まで,のべ154名を対象に開催した。内訳は小学生77名,中学生31名,大学生42名,大人4名であった。また、効果検証のために、参加者に対して独自で作成したアンケート調査(5件法11項目)を各安全教室後に行った。その結果,アクティブ・ラーニングの手法を用いた本プログラムが有効な指導方法であることが示唆された。特にグループワークを内容に含むと全体的に楽しさや難易度に効果があり,総合満足度を上げることに貢献すると考えられる。ただし,危険生物名理解,予防法理解,対処法理解への教育効果を得るためには,さらなるプログラム改善が必要であることが示唆された。小学生と中学生,大学生間には楽しさや予防法・対処法理解について捉え方の差が存在した。, The purpose of this report is to develop and verify teaching methods on prevention and first aid against damage from dangerous sea creatures using active learning method. We developed safety education program including slide, pamphlet lecture, video viewing, and group work. We held safety classes from FY2007 to FY2008 for elementary school students to adults, for a total of 154 people. Participants were 77 elementary school students, 31 junior high school students, 42 university students and 4 adults. In order to verify the effect, a questionnaire survey independently created for participants was conducted after each safety classroom. As a result, it was suggested that the program using active learning method is effective teaching method. When group work is included in contents, overall it is effective for enjoyment and difficulty level. Moreover, it is considered to contribute to raising the overall satisfaction level. However, it was suggested that further program improvement is necessary to obtain educational effect on “memorizing dangerous sea creatures name, “understanding prevention method” and “understanding first-aid method”. Between elementary school students, junior high school students, and college students there was a difference in how to catch“ fun of learning”,“ understanding prevention method” and “understanding first-aid method”., application/pdf}, pages = {131--135}, title = {アクティブ・ラーニングの手法を用いた海洋危険生物対処に関する指導法についての実践報告}, year = {}, yomi = {とおや, しげのり and たはら, りょうじ and さわだ, しげのぶ and つるまき, ようこ} }