@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001490, author = {板山, 勝樹 and Itayama, Katsuki}, issue = {25}, journal = {名桜大学紀要, The Meio University Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は,小川太郎の教育構造論を分析・考察することを通して,生活綴方を基礎として,生活指導と教科指導がいかに統合されようとしていたのかという問いを解明することにある。目的達成をめざし本稿では,第一点目に,小川の教育研究におけるアプローチのあり方を検討することを通して,小川の教育構造論が構想される課題意識を整理した。そして,そこから導き出された教育構造論の枠組みを提示した。第二点目に,小川の教育構造論の基礎である生活綴方の主要な役割を分析した。その上で,生活綴方と彼がめざした「生活指導の集団主義化(民主化)」との関係性を解き明かした。第三点目に,彼がめざした「教科指導の科学化」の方向性と生活指導と教科指導との統合のありようを明らかにした。最後に,小川の教育構造論をまとめるとともに,その限界点について批判的に考察した。, The purpose of this paper is to clarify the question of how life guidance and study guidance can be integrated based on the Seikatsu tsuzurikata through analyzing and discussing Taro Ogawa’s educational structure theory. In order to achieve the purpose of this paper, we organized some of the problems envisioned by Ogawa’s educational structure theory through discussion of his study’s method of approach, and presented the framework of the educational structure theory derived from it. Secondly, we analyzed the main roles of the Seikatsu tsuzurikata, which is the basis of Ogawa’s educational structure theory, and then clarified the relationship between the Seikatsu tsuzurikata and his goal for the “groupism tendency (democratization) of life guidance.” Thirdly, we clarified the relationship between Ogawa’s goal of the “scientific tendency of study guidance,” and life guidance and study guidance. Finally, we organized Ogawa’s educational structure theory and critically discussed its limitations.}, pages = {29--39}, title = {生活綴方を基礎とした生活指導と教科指導の統合論の考察 : 小川太郎における教育構造論をてがかりとして}, year = {2020}, yomi = {イタヤマ, カツキ} }