@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00001548, author = {タン, エンハイ and 笠村, 淳子 and Tan, Eng Hai and Kasamura, Junko}, issue = {27}, journal = {名桜大学紀要, THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN}, month = {Mar}, note = {高校生は,新しく始まる大学生活に不安を感じると共に,高等教育機関での英語の授業に何を期待していいのかわからないことが多い.現在のCOVID-19の状況は,オンライン授業に慣れていないであろう高校生にさらなる不安を与えたことは容易に推測できる.高校生の不安を解消するために,英語力とコミュニケーション能力を向上させ,言語学習センター(LLC)のチューターと交流する機会を提供することを目的とし,3日間のオンライン英語ワークショップを実施した.本稿では,ワークショップの内容と実施プロセスおよびeラーニングプラットフォーム,参加者と関係するLLCチューターから得られたフィードバックの分析について概説する.ワークショップには58名の高校生(入学予定者)が参加し,週1回,3週間にわたって実施された.参加者はワークショップのほかに,旺文社が提供しているeラーニング教材「英検CAT」を自習学習教材として3カ月間参加した.ワークショップの内容について,参加者の55.6%が「非常に満足」,41.7%が「満足」と回答した.81.4%が内容は理解しやすいと答え,12.1%がどちらでもないと答え,6.5%が内容は少し難しいと答えた.高校生の90%が,オンライン授業を受けるために必要なスキルを得たと回答した., High school students are often anxious about their new university life and do not know what to expect in English classes at the tertiary level. Furthermore, students may feel apprehensive about classes that have to be conducted online due to the current COVID-19 situation. A 3-day online English workshop was conducted to help students improve their English language and communication skills and to create opportunities for them to interact with the Language Learning Center (LLC) tutors to address the concerns of the high school students. This article outlines the content and implementation process of the workshop, the e-learning platform, and an analysis of the feedback received from the participants and the LLC tutors involved. A total of 58 high school students were enrolled in the workshop, which was conducted once a week over a period of three weeks. Besides the workshop, they also participated in an independent e-learning program known as Eiken CAT, which was run by Obunsha Eiken for three months. 55.6% and 41.7% of the participants indicated that they were very satisfied and satisfied with the content of the workshop. 81.4% found the content manageable, 12.1% indicated a neutral response and 6.5% found the content a little difficult. 90% of the high school students stated that they gained the skills required to attend online classes.}, pages = {73--88}, title = {高校生を対象とした入学前の英語導入プログラムにおけるチューターによるワークショップの効果 : 実施プロセスと成果の分析}, year = {2022}, yomi = {タン, エンハイ and カサムラ, ジュンコ} }