WEKO3
アイテム
A study on English proficiency of Japanese and Korean 6th graders
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/899
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/899baab69ea-2533-48a0-bcc3-18a4139112a6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-10-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on English proficiency of Japanese and Korean 6th graders | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japan | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Korea | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English proficiency | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 6th graders | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior STEP | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 韓国 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校6年生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童英検 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 日本と韓国の小学校6年生の英語力に関する調査 | |||||
著者 |
YONAHA, Keiko
× YONAHA, Keiko |
|||||
別言語の著者 | ||||||
値 | 与那覇, 恵子 | |||||
作成日 | ||||||
値 | 2011-03-31 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-5243 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The author has previously written two papers on Elementary school English education comparing Japan and South Korea. In one paper, she found that the instrumental motivation to study English of Korean children was higher than that of Okinawan children, and in the other, she found that Korean English language textbooks have a higher level of English and are more clearly focused on developing communication skills than Japanese English language textbooks. The author considered that these results influence children's English proficiency in the two countries. This paper studies English proficiency of 6th graders in South Korea and Okinawa, Japan by targeting two elementary schools in each place and using the Silver level "Junior STEP" English test. The Korean 6th graders acquired higher scores than Okinawan 6th graders in all four sections (words, sentences, letters and conversation). It was the same when the average score of the two Korean schools was compared with that of all Japanese schools which took the test. The Korean 6th graders were also better balanced in all the four sections when compared with both Okinawan and nationwide 6th graders. There have been no previous studies in which English proficiency of Japanese and Korean children are measured and analyzed by making use of the "Junior STEP" test and the author regards this paper meaningful in considering future elementary school English education at this crucial starting point of it becoming compulsory. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 筆者は過去に韓国との比較によって日本の小学校英語教育を論ずる論文を書いている。英語学習の動機に関する調査では、韓国の2校の小学生は沖縄の2校の小学生より道具的動機が高いという結果が出た。小学校英語の教科書の比較分析では、韓国の英語の教科書は日本の英語の教科書に比べ単語数や英文数が多く、又、実践的コミュニケーション能力を養成することにより焦点が当てられていることがわかった。本稿は、2件の結果を受けそれらの影響を受けるであろうと考えられる英語力の調査に焦点を当て、日本の児童英検を利用して沖縄と韓国の小学校6年生の英語力を比較・分析した。その結果、韓国の2校の小学校6年生は沖縄の2校の小学生より単語、文章、会話、文字のすべての面で点数が高くバランスがとれており、特に会話面で優れていた。又、韓国の2校の平均点は受験したその他の日本の小学校6年生と比較しても高かった。児童英検を利用して日本と韓国の小学生の英語力を測定、比較分析した例は無く、必修化された小学校英語教育の出発点であるこの時期において、将来の日本の小学校英語教育を考える上でもその意義は大きいものと筆者は考える。 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学総合研究所 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 名桜大学総合研究所 | |||||
タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
NIIタイプ | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
DCMI | ||||||
値 | text | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 02 | |||||
収録雑誌名 | ||||||
値 | 名桜大学総合研究 | |||||
NII書誌ID | ||||||
値 | AA11740208 | |||||
書誌情報 | 号 19, p. 61-73 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |