@article{oai:meio-u.repo.nii.ac.jp:00000958, author = {平野, 貴也 and 柳, 敏晴 and 木島, 晃}, issue = {19}, note = {本研究ではセーリングスポーツの実施によって生じるコミュニケーション・スキルを評価する尺度を作成することを目的とした。予備調査によって得られた項目をもとに15歳から45歳の156名のセーラーを対象にアンケート調査を実施した。因子分析により22項目からなる「他者理解」「関係構築」「自己主張」「自己表現」「他者共感」「相互協力」の6つの因子を抽出した。信頼性、妥当性の検討を行った結果、信頼性は確認され、乗員数との観点から、ある程度の妥当性が得られた。乗員数と「他者理解」「自己主張」「他者共感」、セーリング経験年数と「自己主張」「相互協力」因子には有意な差が見られ、セーリングスポーツにおけるコミュニケーション・スキルの特徴が示された。次にセーリング経験に着目し、一過性のセーリング体験がコミュニケーション・スキルに及ぼす影響を検討した。「関係構築」「相互協力」の2因子について有意な差が認められ、セーリング経験量によってコミュニケーション・スキルの獲得状況が異なることが明らかになった。, The purpose of this study was to develop a scale to evaluate the communication skill used while engaged in a sailing sport (ECSS), and to test the reliability and the validity of the inventory of such a scale. 156 sailors completed a questionnaire, comprised of 22 items selected from a preliminary study. The result of the exploratory factor analysis revealed that the scale had 6 sub-scales (understanding others, constructing relationship, self-assertion, self-expression, sympathy, and mutual cooperation). Some indices indicated that the scale fit the data, and its sub-scale and total scale scores were found to be reliable and moderately valid. The results of the t-test showed significant differences between the number of crew members and "understanding others", "self-assertion", and "sympathy" respectively, and between the sailing experience and "self-assertion", and also "mutual cooperation". The effect of a transient sailing experience on "constructing relationship" and "mutual coo peration" was significant, and changes in the communication skill score were observed.}, pages = {1--9}, title = {セーリングスポーツにおけるコミュニケーション・スキル評価尺度の作成と信頼性・妥当性の検討-セーリング経験による影響に着目して-} }