WEKO3
-
RootNode
アイテム
剣道を専門種目とする初任教師教育者のセルフスタディ : アスリートアイデンティティと教育者アイデンティティの連関
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1504
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/15048cb1dc7e-db8f-4e83-be2d-100e66da79cc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
No.26pp.059-070濱本想子【研究ノート】 (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-07-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 剣道を専門種目とする初任教師教育者のセルフスタディ : アスリートアイデンティティと教育者アイデンティティの連関 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Self-Study by a Novice Teacher Educator Who Specializes in Kendo : The Link between Athletic Identity and Educator Identity | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 剣道 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師教育者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アイデンティティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | セルフスタディ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kendo | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher educator | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Physical Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Identity, Self-Study | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
濱本, 想子
× 濱本, 想子× Hamamoto, Aiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,アスリートアイデンティティと教育者アイデンティティの連関について考察する,剣道を専門種目とする初任教師教育者である筆者(濱本)によるセルフスタディである。研究の手続きとしては,本セルフスタディに関する体育科教育学と教師教育学を専門とするクリティカルフレンドとのやり取りや非構造化インタビューの記録を文字化し,ナラティブとしてまとめた。その結果,濱本には幼少期の剣道や被教育の経験及び多様な他者との出会いからアスリートアイデンティティや教育者アイデンティティが形成されていること。また,それらアイデンティティは,経験の蓄積や立場の変化,そして専門性の向上に伴い,徐々に接近してきたこと。そして,教師教育者となったことで両アイデンティティが統合し,体育科教育者としてのプロフェッショナル・アイデンティティへと発達したことが明らかとなった。また,濱本はこのセルフスタディを通して自己のアスリートアイデンティティと教育者アイデンティティを見つめ直し,その関係性を考察することで,両アイデンティティを統合させることの重要性を認識することができた。体育教師や体育教師教育者は,運動・スポーツの専門家でもあり,教育の専門家でもある。両専門性をいかに結びつけるか,体育教師を育てる体育教師教育者としての課題も明らかとなった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study is a self-study by the author (Hamamoto), who is a novice teacher educator specializing in Kendo, on the relationship between athletic identity and educator identity. The research method consisted of keeping records of interactions and interviews with critical friends specializing in the pedagogy of physical education and teacher education. The unstructured interviews related to this self-study were transcribed and summarized as a narrative. Hamamoto developed an athletic identity and an educator identity owing to her childhood passion for Kendo and her experience in the education industry. These identities gradually evolved and solidified as she gathered more experience, achieved higher professional positions, and gained more expertise. When she became a teacher educator, both identities integrated and developed into a single professional identity-a physical education teacher educator. In addition, Hamamoto was able to recognize the importance of integrating both identities by re-examining her athletic identity and educator identity through this selfstudy and considering the relationship between them. PE teachers and PE teacher educators are exercise and sports specialists as well as education specialists. The challenges of a PE teacher educator who trains other PE teachers have also been clarified with a focus on how to connect both specialties. | |||||
書誌情報 |
名桜大学紀要 en : THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN 号 26, p. 59-70, 発行日 2021-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-4412 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10512334 |