WEKO3
アイテム
高校生を対象とした入学前の英語導入プログラムにおけるチューターによるワークショップの効果 : 実施プロセスと成果の分析
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1548
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/154886daf18a-98aa-49df-bb19-cd9fbb47ed38
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
073-088【実践報告】タンエンハイ, 笠村淳子(第27号) (1.8 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-07-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高校生を対象とした入学前の英語導入プログラムにおけるチューターによるワークショップの効果 : 実施プロセスと成果の分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effectiveness of Tutor-led Workshop in a Pre-entrance English Language Induction Program for High School Students : An Analysis of the Implementation Process and Outcome. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オンライン・グループ・アクティビティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英会話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピア・ラーニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チューター・リード・ワークショップ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オンライン・ワークショップ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | online group activities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English conversation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | peer learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tutor-led workshop | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | online workshop | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
タン, エンハイ
× タン, エンハイ× 笠村, 淳子× Tan, Eng Hai× Kasamura, Junko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 高校生は,新しく始まる大学生活に不安を感じると共に,高等教育機関での英語の授業に何を期待していいのかわからないことが多い.現在のCOVID-19の状況は,オンライン授業に慣れていないであろう高校生にさらなる不安を与えたことは容易に推測できる.高校生の不安を解消するために,英語力とコミュニケーション能力を向上させ,言語学習センター(LLC)のチューターと交流する機会を提供することを目的とし,3日間のオンライン英語ワークショップを実施した.本稿では,ワークショップの内容と実施プロセスおよびeラーニングプラットフォーム,参加者と関係するLLCチューターから得られたフィードバックの分析について概説する.ワークショップには58名の高校生(入学予定者)が参加し,週1回,3週間にわたって実施された.参加者はワークショップのほかに,旺文社が提供しているeラーニング教材「英検CAT」を自習学習教材として3カ月間参加した.ワークショップの内容について,参加者の55.6%が「非常に満足」,41.7%が「満足」と回答した.81.4%が内容は理解しやすいと答え,12.1%がどちらでもないと答え,6.5%が内容は少し難しいと答えた.高校生の90%が,オンライン授業を受けるために必要なスキルを得たと回答した. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | High school students are often anxious about their new university life and do not know what to expect in English classes at the tertiary level. Furthermore, students may feel apprehensive about classes that have to be conducted online due to the current COVID-19 situation. A 3-day online English workshop was conducted to help students improve their English language and communication skills and to create opportunities for them to interact with the Language Learning Center (LLC) tutors to address the concerns of the high school students. This article outlines the content and implementation process of the workshop, the e-learning platform, and an analysis of the feedback received from the participants and the LLC tutors involved. A total of 58 high school students were enrolled in the workshop, which was conducted once a week over a period of three weeks. Besides the workshop, they also participated in an independent e-learning program known as Eiken CAT, which was run by Obunsha Eiken for three months. 55.6% and 41.7% of the participants indicated that they were very satisfied and satisfied with the content of the workshop. 81.4% found the content manageable, 12.1% indicated a neutral response and 6.5% found the content a little difficult. 90% of the high school students stated that they gained the skills required to attend online classes. | |||||
書誌情報 |
名桜大学紀要 en : THE MEIO UNIVERSITY BULLETIN 号 27, p. 73-88, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-4412 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10512334 |