WEKO3
アイテム
スカイプ・オンライン英会話の授業外利用の効果と課題,動機づけ : M大学英語専門中級レベル学生の事例
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1382
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/1382e7977fb3-b17c-4849-9062-580adc3dcd4a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | スカイプ・オンライン英会話の授業外利用の効果と課題,動機づけ : M大学英語専門中級レベル学生の事例 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | eラーニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | NBLT | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スピーキング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リスニング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ACTFL | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Skype | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | e-learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | NBLT | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | speaking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | listening | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | communication | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Motivation, effects and challenges using Skype Online English Conversation out of class : A case of M University English major intermediate-level students | |||||
著者 |
渡慶次, 正則
× 渡慶次, 正則× Fewell, Norman× 津嘉山, 淳子× Kuckelman, Meghan |
|||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Tokeshi, Masanori | |||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Tsukayama, Junko | |||||
作成日 | ||||||
値 | 2017-03 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-5243 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 英語を話す機会が極めて少ない日本では,オンライン学習が効率的で普及しやすい方法であると考えた。本研究は,スカイプ・オンライン英会話を講義外の個別学習として用いて,その効果や課題,コミュニケーションへの動機づけ,行われた学習活動を検証することを目的とした。調査対象者は,M大学英語専門科目を受講した中級レベル50人で,1か月間で8回,各25分間オンライン英会話を利用した。利用後の準構造的アンケートと利用記録簿を用いて主にデータを収集し,分析を行った。調査結果は,次の4点が明らかになった。1点目に,オンライン英会話の効果について肯定的な評価が多かった(24項目中15項目で70%から90%の範囲で肯定的な回答)。他の70%以下の肯定的な回答項目(9項目)は,すべて自己の能力に関する評価であり,効果について否定的な回答はなかった。2点目に特に効果が大きい点(90%以上の肯定的な回答)は,講師の利用学生に対する足場作り(scaffolding)である。講師が好意的に支援をし,講師と利用学生が協同的にコミュニケーションの理解に至ったことが推察される。3点目に,コミュニケーションに対する自信を持つ動機づけになったかについては,結論づけることができなかった。最後に,オンライン英会話のプロジェクト終了後に自主的に利用した学生は皆無であった。結果から明らかになった課題は,利用費,自宅での利用の困難,活動内容の管理と工夫である。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | It was expected that using online learning was effective and would easily spread in Japanese context where opportunities of speaking in English are extremely limited. This study aims to examine not only effects and challenges as well as motivation for communication, but also conducted activities by using Skype Online English Conversation for individual learning outside the classroom. The 50 intermediate-level participants taking an M University English major class used Online English Conversation eight times, 25 minutes each for one month. The data collected from the semi-structured questionnaire and logbook were analyzed. The results show the followings. First, a majority of responses acknowledged positive effects (rate of 70 % to 90 % positive responses in 15 items out of 24 items). All the responses under 70 % of positive responses were about their own abilities, therefore there were no negative responses. Second, the most effective aspect (with more than 90 % of positive responses) was Online Conversation teachers’ scaffolding for the students. It is suggested that the teachers assisted the students sympathetically, and understanding of conversation was reached through collaboration between teacher and student. Third, it is inconclusive that motivation for confidence in communication was gained. Lastly, there was no student who voluntarily used Online English Conversation after the project. The challenges shown by the results are potential burden of service fees, difficulty using the program at home, also control of activities and necessary adjustments for individual users. | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学総合研究所 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 名桜大学総合研究所 | |||||
タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
NIIタイプ | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
DCMI | ||||||
値 | text | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 02 | |||||
収録雑誌名 | ||||||
値 | 名桜大学総合研究 | |||||
NII書誌ID | ||||||
値 | AA11740208 | |||||
書誌情報 | 号 26, p. 9-20 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 名桜大学国際学群 |