WEKO3
アイテム
授業評価と成績に基づいた大学カリキュラムのマッピング(1):授業の諸特性による影響
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/861
https://meio-u.repo.nii.ac.jp/records/861d433944d-d0ca-43f5-9a12-ec154050db99
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_04(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-10-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 授業評価と成績に基づいた大学カリキュラムのマッピング(1):授業の諸特性による影響 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成績 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業の特性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | educational assessment | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | class rating | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | grade | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | class characteristic | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | university | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Appraising the Curriculum Through Two-dimensional Display of Class Ratings and Student Grades and the Effects of Certain Class Characteristics | |||||
著者 |
木村, 堅一
× 木村, 堅一× 佐久本, 功達 |
|||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Kimura, Kenichi | |||||
別言語の著者 | ||||||
値 | Skakumoto, Kohtatsu | |||||
作成日 | ||||||
値 | 2006-02-28 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-5243 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学生による授業評価は,大学教育の質を保証するものとして急速に普及してきた。しかし,授業評価はその手段の1つでしかなく,重要な指標である成績(学習成果)が軽視されつつある。本研究では,ある大学で1年間に開講された全ての授業科目を,成績と授業評価の2次元上に布置することで,大学カリキュラムの実態を的確に理解し,両次元で高水準を達成している授業科目の諸特性を抽出しようと試みた。分析の結果,科目区分,必修・選択,クラスサイズ,曜日,時限,授業形態など,教員の個人的努力では変えられない授業固有の諸特性によって,成績および授業評価の値が変化していた。最後に,授業評価研究における本研究の有効性とその限界について議論した。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Class ratings have rapidly become a popular method of ensuring the quality of university education. However, they are merely one way of achieving this goal, at the expense of placing less emphasis on the important indicator of student grades (academic achievement). In this study, student grades and class ratings are compared for all classes offered at a university over a period of one year. The results are used to gain an accurate picture of the university's curriculum, including revealing the various attributes of classes for which both ratings of teaching and grades were high. Analysis showed that both student grades and class ratings depended on specific characteristics of the classes unrelated to the efforts of teaching staff, such as the subject, whether it was compulsory or elective, class size, day of class, time slot and class format. We also discuss the effectiveness and limitations of this study with regards to students' ratings of classes. | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
公開者・出版者 | ||||||
出版者 | 名桜大学総合研究所 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 名桜大学総合研究所 | |||||
タイプ | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
NIIタイプ | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
DCMI | ||||||
値 | text | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
収録種別 | ||||||
値 | 02 | |||||
収録雑誌名 | ||||||
値 | 名桜大学総合研究 | |||||
NII書誌ID | ||||||
値 | AA11740208 | |||||
書誌情報 | 号 8, p. 13-24 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 名桜大学国際学部経営情報学科 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | Department of Management and Information Sciences, Meio University |